Title: Ha'makah ha'shmonim ve'ahat
German title: Der 81. Schlag
Series title: Asynchron. Dokumentar- und Experimentalfilme zum Holocaust ( )
Director: David Bergman
→ show biography ← hide biography
Biography: David Bergman, geboren 1931 in Paris, emigrierte 1945 nach Israel. Nach einem Studium der Theaterwissenschaft war er Regisseur an Theatern in Paris und Brüssel sowie Direktor der Schule für Theater und Film in Ramat-Gan. Daneben realisierte er mehrere Fernsehfilme.
Director: Haim Gouri
→ show biography ← hide biography
Biography: Haim Gouri, 1923 in Tel Aviv geboren, arbeitete nach einem Literaturstudium
in Jerusalem und in Paris zunächst als Journalist. Bekannt wurde er als Verfasser von Lyrik und einer Publikation über den Eichmann-Prozess (Facing the Glass Booth, 1962). Gemeinsam mit Jacques Ehrlich realisierte Gouri "The Last Sea" und "Flames in the Ashes".
Director: Jacques Ehrlich
→ show biography ← hide biography
Biography: Jacques Ehrlich, geboren 1931 in Straßburg, floh während des Zweiten Weltkriegs mit seiner Familie in die Schweiz. Nach einem Kunststudium in Paris emigrierte er 1949 nach Israel. Später war er u. a. als Cutter sowie als Professor an der Schule für Theater und Film in Ramat-Gan tätig.
Director: Miriam Novitch
→ show biography ← hide biography
Biography: Miriam Novitch, geboren 1908 in Yurtishki (Weißrussland), kämpfte während des Zweiten Weltkriegs in der Résistance. Nach Kriegsende emigrierte sie nach Israel. Novitch war eine der Gründer/-innen des Kibbuz der Ghettokämpfer sowie des Museums ›Haus der Ghettokämpfer‹. Als erste Kuratorin des Museums baute sie die dortige Kunst- und Filmsammlung auf. Sie starb 1990.
Director: Zvi Shner
→ show biography ← hide biography
Biography: Zvi Shner, geboren 1912 in Łódź (Polen), floh 1939 in den Kaukasus. 1948 emigrierte er nach Israel. Er war einer der Gründer des Kibbuz der Ghettokämpfer sowie des Museums ›Haus der Ghettokämpfer‹, das er bis zu seinem Tod im Jahr 1984 leitete.
Country: Israel, France
Year: 1975
Synopsis: In the Przemysl ghetto Michael Goldmann-Gilad was given 80 that almost killed him. He was still a boy. Later when he came to Israel, the fact that no one believed him felt like the 81st blow. The title was chosen deliberately, and the film sets out to present evidence. Compiled entirely of historical footage and photographs, it tells of Jewish life in Europe, of the emergence of National Socialism, of exultant German crowds, of pogroms, deportation and extermination, and finally of small acts of resistance and the Warsaw Ghetto Uprising. The soundtrack is made up of statements made at the trial of Adolf Eichmann and a score composed especially for the film.
While the film footage and photographs start out as historical sources, they are woven together with text and music to form a chant, an approach which could be described as transferring document into monument. A rediscovery of a film that functioned simultaneously as evidence and monument in radical fashion, long before the boom in audiovisual history. (Forum catalogue 2015, Anna Hoffmann)
Language: Hebrew, Yiddish, German
Forum participation year: 1977