Regie: Arthur Cantrill
→ Biografie anzeigen ← Biografie schließen
Biografie: Arthur Cantrill, born Sydney, Australia, 1938, has been making 16mm films with Corinne Cantrill since 1960. At first films for children and documentaries on art, interspersed with short experimental films. After working in London for four years, where Arthur Cantrill was a film editor at Halas and Batchelor Cartoon Films and then at BBCTV current affairs and documentary, they returned to Australia in 1969 to take up a Fellowship in the Creative Arts at the Australian National University in Canberra during which they made several films. From that time they have worked solely in film as a medium combining kinetic art with formal cinematic concerns and experimental sound composition, and also film-performance.
Regie: Corinne Cantrill
→ Biografie anzeigen ← Biografie schließen
Biografie: Corinne Cantrill, born Sydney, Australia, 1928, has been making 16mm films with Arthur Cantrill since 1960. At first films for children and documentaries on art, interspersed with short experimental films. After working in London for four years (where Arthur Cantrill was a film editor at Halas and Batchelor Cartoon Films and then at BBCTV current affairs and documentary), they returned to Australia in 1969 to take up a Fellowship in the Creative Arts at the Australian National University in Canberra during which they made several films financed by ANU, the main work being the feature-length Harry Hooton. From that time they have worked solely in film as a medium combining kinetic art with formal cinematic concerns and experimental sound composition, and also film-performance.
Land: Australien
Jahr: 1977
Synopsis: Ayers Rock wird im Licht seiner langen Geschichte befragt und in Beziehung gesetzt zur
gängigen Betrachtung der Menschheitsgeschichte als auch zu den zahlreichen Umwälzungen und Wandlungen innerhalb der Natur. Der Berg ist in unterschiedlichsten Lichtnuancen zu sehen, die vielgestaltige Farb- und Textureindrücke kreieren. Die Zeitlosigkeit des Monolithen wird durch Aufnahmen mit Negativ-Farbfilmmaterial angedeutet. Eine außerordentlich stark verlangsamte Aufnahme der Gesänge der heimischen Vögel und Insekten verstärkt den Eindruck einer Übergangsära. Die menschliche Wahrnehmung von Zeit, Farbe und Sound wird in Frage gestellt. Wie Einstein sagte: „Die Unterscheidung zwischen Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft ist nichts als Illusion, wenn auch eine hartnäckige.”
Sprache: Englisch