English title: Class Relations
Alternative title: Amerika-Rapports de classe
Director: Jean-Marie Straub
→ show biography ← hide biography
Biography: Jean-Marie Straub was born in 1933 in Metz, France. In a collaboration lasting almost 50 years, he and Danièle Huillet created one of the most influential and at once most controversial works of modern cinema. In the 1960s, some saw in its unconventionality the beginning of a new German cinema, while others were appalled by the alleged lack of respect towards traditional cinema. The oeuvre of Huillet/Straub today encompasses almost 50 films which are, amongst others, based on materials by Böll, Kafka, Hölderlin, and Brecht. The work has been shaped by its discussion on and often also its conflict with the textual source. The films give the texts a new topicality, which, in turn, makes the present acquire new urgency; they not only transform and translate text, but also music (Bach, Schönberg), and painting (Cézanne), as well as clouds, stones, wind, light. With the films of Huillet/Straub, the cinema becomes a space where something happens and becomes present sensually and politically, making film a medium for fundamentally calling into question the present as well as the conventions of cinema and its commercialisation. This makes the films of Huillet/Straub highly topical, and the oeuvre, whose anachronisms had often been intensely polemicised, today turns out to be open, playful, and radically contemporary. (https://www.adk.de/de/presse/pressemitteilungen.htm?we_objectID=57276)
Director: Danièle Huillet
→ show biography ← hide biography
Biography: Danièle Huillet, * 1. Mai 1936 in Paris; † 9. Oktober 2006 in Cholet, zog 1958 mit Jean-Marie Straub nach Deutschland. 1962 stellten sie ihren ersten gemeinsamen Kurzfilm "Machorka-Muff" fertig. In annähernd 50 Jahren gemeinsamer Arbeit schufen sie eines der einflussreichsten und zugleich kontroversesten Werke des modernen Kinos. In dessen Eigenwilligkeit sahen einige in den 1960er Jahren den Beginn eines neuen deutschen Films, andere empörten sich über die vermeintliche Respektlosigkeit gegenüber der Tradition des Kinos. Das Werk Huillet/Straubs umfasst fast 50 Filme, denen unter anderem Stoffe von Böll, Kafka, Hölderlin und Brecht zugrunde liegen. Die Arbeit ist geprägt durch die Auseinandersetzung und oft auch den Konflikt mit der Vorlage. Die Filme verleihen den Texten eine neue Gegenwart und dabei der Gegenwart eine neue Dringlichkeit. Sie transformieren und übersetzen nicht nur Text, auch Musik (Bach, Schönberg) und Malerei (Cézanne), sowie Wolken, Steine, Wind, Licht. Mit den Filmen von Huillet/Straub wird das Kino zu einem Raum, in dem sich sinnlich und politisch etwas ereignet, etwas gegenwärtig wird. Und der Film wird zum Mittel, die Gegenwart und die Konventionen des Kinos, seine Kommerzialisierung, grundlegend infrage zu stellen. Damit sind die Filme von Huillet/Straub hochaktuell und das Werk, gegen dessen Anachronismen oft heftig polemisiert wurde, erweist sich heute als offen, verspielt und radikal zeitgenössisch. (https://www.adk.de/de/presse/pressemitteilungen.htm?we_objectID=57189)
Country: West Germany, France
Year: 1984
Language: German